Besøg os på   &

Aabo Campings historie

Kurt Trynskov, indehaver af Tversted Camping, skriver:

"
Mine bedsteforældre købte i 1927 husmandsstedet Mølbak, som i dag kendes som Åbo Camping. De drev det, man forstår som værende et ”rigtigt” landbrug med både grise, køer, heste og høns. I 1931 gik mine bedsteforældre på pension, og min faster samt onkel overtog herefter gården. Min onkel, Valdemar, var typen, der elskede at sætte ting i gang, men når de så kørte derud ad, ja - så skulle der prøves noget nyt: Mølbak har således udover at været drevet som landbrug også været vognmandsforretning, taxaforretning, kølelastbiler med fisk til udlandet, tankstation og til sidst; campingplads.

Aabo med sø og dambrug på pladsen

Onkel Valdemar gik straks i gang med at etablere en større sø og et dambrug på pladsen. I denne forbindelse noterede han, at det boblede op fra undergrunden med gas. Denne ressource skulle selvfølgelig udnyttes, så onkel borede og ledte naturgassen direkte via snedige indretninger ind i kakkelovnen. Det var dog lidt besværligt, så med datidens olieomkostninger kunne det desværre ikke betale sig.

Ændring fra Dybros til Aabo Camping

Datidens campingplads hed Dybros camping, som min onkel startede i 1964. Pladsen var meget primitiv, og gæster var der jo ikke så mange af dengang, og grundet alderen valgte onkel i 1967 at sælge pladsen til familien Hagerup. Familien Hagerup lavede en del forbedringer på pladsen, men da pladsen ikke kunne drives uden at begge skulle arbejde fuldtids, valgte de at sælge pladsen til mig den 1. juli 1972.

Jeg havde på det tidspunkt en baggrund som kommis, skiltemaler og var i gang med et godt job hos Coca Cola, som løb frem til 1. oktober, hvilket betød, at jeg ansatte en forpagter, som skulle klare den første sommer.

Jeg ændrede pladsens navn til Aabo Camping, og det første jeg gik i gang med var at opføre en ny bygning med grill, købmand og information. Ja, det var helt tilbage i 1973, og dengang kunne man bo 2 voksne og 2 børn for 15 kr. om dagen - det var tider. Aabo Camping havde dengang en omsætning på ca. kr. 30.000 med sine næsten 100 enheder, hvoraf de 20 var fastliggere.

Gennemgribende renovering af campingpladsen

Året efter renoverede vi ca. 100 enheder med strøm og vand, hvilket var meget moderne på daværende tidspunkt. Pladsen blev planeret og ligner meget dagens plads.

I 1980 byggede vi en helt ny toiletbygning, som satte datidens standard for komfort.

I 1983 kom en ny 200 m2 købmandsforretning, møntvaskeri og grillbar.

Etablering af 1200 m2 stort udendørs vandland

I 1988 tog vi en større chance og etablerede Danmarks største udendørs vandland med bl.a. 70 m lang rutsjebane. Det var noget, kunderne kunne lide, og vi steg på bare 3 år fra 42.000 overnatninger til 95.000. Man må sige, at vi ramte plet. Derfor ændrede vi også vort navn til Åbo Camping og Vandland. Vandlandet er stadig et af de helt store trækplastre.

Da vi nåede årtusindskiftet og frem til i dag er pladsen stadig under udvikling. Vi har etableret ny markedsplads med restaurant og en nu 5 stjernet luksusbygning med køkkener, baderum for de mindste, familiebaderum, toiletter og bade, som bare siger "spar 2"!

God atmosfære og tilfredse kunder

Vores gæster skal have det godt og føle sig sikre samt glade - det er vores motto. Det bringer mig til at tænke på en sjov historie, som jeg har oplevet mange af som campingpladsejer.

En aften kom der en ældre tysk herre ind i informationen. Han ville gerne tjekke ud før tid. Han afregnede og bød mig god aften. 2 timer senere dukkede en ældre tysk kvinde op i informationen og spurgte til sin mand. Jeg blev lettere forvirret (det var før mobiltiden), idet jeg fortalte, at bemeldte herre var tjekket ud fra campingpladsen. Han var kørt med hele baduljen: tøj, penge, pas m.m.
Jeg tilbød straks mad og overnatning hjemme hos mig selv, hvor den stakkels frue langsomt kom til hægterne. Næste dag fik vi fat i noget anstændigt tøj, og jeg kørte den ”glemte” frue til stationen og købte billet til Tyskland (det sydlige Bayern) og gav hende en skilling til den videre rejse hjem. De næste mange år modtog jeg julekort med alverdens taksigelser, så hun kom da heldigvis godt hjem.

Ja, minderne er mange.

Aabo Camping følger med udviklingen

Vi udvikler os til stadighed. I den tid jeg har haft pladsen, har jeg købt jord til 7 gange, så pladsen fra tidligere at have været på 10 tønder land nu er oppe på 13 ha. Vores næste mål, er at få ændret lokalplanen, så vi kan bygge nye luksushytter samt lave større luksuspladser på op til 150 m2.

Campinglivet er sjovt og spændende, og vi ligger som sagt ikke på den lade side, men først og fremmest er glade gæster vores primære fokus på Aabo Camping og Vandland. Vi glæder os til se nye samt gamle kunder.